Den enkelte elev i Altaskolen skal oppleve inkludering, medvirkning, motivasjon og mestring!
Dette var den andre fagsamlingen under Kompetanseløftet i spesialpedagogikk og inkluderende praksis. KLARTT-nettverket møttes på AKG sammen med noen deltakere fra hjelpetjenesten.
Overordnet tema for fagsamlingen 20. november: Bekymringsfullt skolefravær - Hvordan bygge et trygt og godt skolemiljø for elever i risiko?
Presentasjoner og info fra foredrag:
Refleksjon 1:
På Slettaelva skole er undringssamtalen vårt suksessverktøy – sammen med elevsamtalen. Det at foreldre føler seg trodd, forstått og hørt, at de møter et genuint nysgjerrig menneske gjør at «mye er gjort» allerede på dette møtet.
Hva skal til for at dere skal få til å gjennomføre undringssamtalen på deres skole? Og hvem skal gjennomføre den?
For hjelpetjenesten og administrasjonen: Hvilke tanker har dere i forhold til undringssamtalen? Har dere andre gode tips til den gode samtale mellom skole og foreldre?
Refleksjon 2:
Case:
I klassen du har hovedansvar for, er det i dag 3 elever med vedtak om «individuelt tilrettelagt opplæring». Alle har faglige vansker, men en av disse har også det som beskrives som angstsymptomer. I tillegg er to andre elever på venteliste hos PPT, der dere mistenker en mulig ADHD-problematikk. Det vurderes også om «Thomas» skal meldes til PP-tjenesten, da har over lengre tid har vist er atferd som skremmer både ansatte og de andre elevene. Her er det også vanskelig å komme i god dialog med foresatte. Sist, men ikke minst er det også en økende bekymring overfor Inga, der foresatte forteller at hun ofte har vondt i magen om morgenen, og vegrer seg for å gå på skolen. Hun har de siste månedene et økende fravær på skolen.
Dersom dette var på din skole, er det det mulig/realistisk å ivareta alle disse elevene innenfor den ordinære praksisen? I så fall hva kreves for å kunne utvikle en ordinær praksis som rommer dette elevmangfoldet?
For hjelpetjenesten og administrasjonen: Hva tenker dere er realistisk for skolene å løse innenfor den ordinære praksis? Kan det tenkes andre måter å gjøre det på som er annerledes enn praksis i dag?