Denne siden lages for å ha en felles plattform i KLARTT for arbeid med og oppfølging av nasjonale prøver. Siden er under utvikling (opprettet 12.01.24).
Analyse- og tiltaksdelen vil også være nyttig for oppfølging av andre kartleggingsprøver.
Året før:
Oktober-november: skoleledelsen møter lærerne på 4., 7. og 8. trinn for informere og drøfte arbeid i klassene rundt forberedelse av nasjonale prøver som gjennomføres neste høst (5., 8. og 9. trinn)
Februar-juni: forberede elever på oppgavetyper som de møter i prøvene. Hensikten er ikke å øve på prøven, men å forberede på oppgavetypene de vil få.
Link: Foiler med spørsmål man kan drøfte i forkant og etter prøven
Gjennomføringsåret:
Fra uke 34/35: Ledelsen og lærerne har møter om hvordan vi kan tilrettelegge gjennomføringen for at elevene skal få de beste forutsetningene ut fra de ressursene vi har tilgjengelig. Ledelsen stiller seg til disposisjon hvis behov.
Tilrettelegging for elever som har krav på lesehjelp
Evt. fritak: Lærerne involverer foreldre ang nytteverdi av gjennomføring. Ledelsen skriver fritaksvedtak.
Planlegge alternativ til elever med fritak.
Viktig info for skoleledelsen og lærere står på Udir sine sider: Forberede gjennomføringen av nasjonale prøver
Info fra Udir om gjennomføring av NP: Lenke
Der finner du info om bl.a. :
Prøvetid, gjennomføring og hjelpemidler
Innlogging for elevene
Skåring av åpne oppgaver
Andre praktiske tips rundt gjennomføringen:
Start gjennomføringen så tidlig som mulig i prøveperioden slik at oppsamlingsheat også kan planlegges.
Lærer sørger for at nødvendig utstyr er tilgjengelig - kladdeark, skriveverktøy, headsett osv.
Pauser på 5-10 min. i gjennomføringen kan planlegges i forkant.
Ledelsen minner lærerne på eventuelle oppsamlingsheat før fristen går ut og lærerne legger til rette og gjennomfører på egen hånd
Skåring av åpne oppgaver må gjennomføres av faglærer innen fristen!
Felles:
Felles gjennomgang i personalet - overordnet om alle resultatene. Hvilke områder mestrer elevene og hvor har de utfordringer?.
Vi bruker tid individuelt på å reflektere rundt det vi ser. Kjenner du dette igjen i din klasse?
Analyse i grupper:
Ulike alternativer:
1). Analyse på team:
1.-4. trinn analyserer resultatene fra 5. trinn
5.-7. trinn analyserer resultatene på 8. trinn
8.-10. trinn analyserer resultatene på 9. trinn
2) . Analyse i faggrupper:
Lærerne, på tvers av team, deler seg i faggrupper.
Faggruppene i hhv. lesing, regning og engelsk ser på resultatene fra alle tre trinn som har gjennomført.
Er områdene noe som speiler andre trinn? Mestrer elevene det samme på andre trinn?
Bruk pedagogisk analyse for å finne opprettholdende faktorer.
Se også på sammenheng med elevundersøkelsen.
I klasser: Arbeide med prøvene.
Foiler: Spørsmål til elevene etter prøven
Følge opp resultatene fra nasjonale prøver i klasserommet (udir.no)
Foiler: Om pedagogisk analyse
Analyser resultatene. Bruk f.eks. veiledningen fra Udir for analyse på enkeltelever.
Faglærer kan involvere lese-/regneveileder.
Fra analysene ovenfor:
På Teamnivå: bli enige om tiltak. Regneveiler og leseveileder er ressurspersoner.
Eksempler på tiltak og arbeidsmåter:
Stasjonsarbeid
Intensivkurs
Faglærer gjennomfører elevsamtaler. Ha målsetting om å bygge på elevens styrker og bli enige om forbedringsarbeid, og sett inn tiltak basert på dette.
Bestem dato for evaluering!
Forslag til tiltak som kan legges inn her? Send innspill til nettsideansvarlig
Språkplan fra Alta kommune
Støtte til å jobbe med ferdigheter (på udir.no)